Laat je geld renderen met rentes vanaf 4% per jaar.
Naast het verkrijgen van een financiering is een crowdfinancing campagne tevens een nuttige marketing tool. Je hebt een enorm bereik bij een grote groep investeerders die jouw product of dienst weer gaan promoten. Maar hoe maak je jouw product of dienst bekend aan het grote publiek en waar moet je allemaal aan denken? Onderstaand een aantal handige tips.
1. Maak je crowdfinancing project persoonlijk
Vertel je verhaal! Vertel wie je bent, wat je wilt doen en waarom dat belangrijk is. Door de crowd bij je verhaal te betrekken, is de kans groter dat ze geïnspireerd raken en actie willen ondernemen. Bij crowdfinancing is 'geld' meestal niet de belangrijkste reden om te investeren. Het gaat vooral om goodwill en het goede gevoel dat de investeerder krijgt als hij kan bijdragen aan een initiatief waar hij helemaal achter staat. Natuurlijk speelt het rendement ook een rol.
2. Start met promoten van je project voordat je live gaat
Voordat het project op kapitaalopmaat.nl wordt gepubliceerd, informeer je je eigen netwerk. Jouw eigen netwerk moet ervoor zorgen dat er zo mogelijk in je project wordt geïnvesteerd. Hoe sneller (en meer) mensen in je project investeren, hoe meer vertrouwen dit wekt bij de voor jou (nog) onbekende investeerders. En als ‘het eerste schaap over de dam is…’
3. Pitch je plan in een persoonlijke video
Wek vertrouwen en interesse bij de potentiële investeerder door het maken van een persoonlijke video. Zorg dat je als “de ondernemer achter het plan” duidelijk maakt wie je bent, wat je doet en waarom je op zoek bent naar een financiering voor jouw project. Een goede pitch wekt nieuwsgierigheid op en geeft vertrouwen. Probeer een korte video te maken van maximaal 1 ½ minuut.
4. Maak gebruik van je eigen netwerk
Het is belangrijk als je project ‘live’ staat dat je zo snel mogelijk de eerste 20% van je investeringen ingevuld krijgt. Dit kun je doen door het benaderen van familie, vrienden en kennissen, maar ook bestaande klanten en leveranciers met wie je al zaken doet. Wellicht lastig maar vaak gunnen zij je ook het succes en helpen ze je op de goede weg. Maak ze ambassadeur van je project en hun investering kan heel waardevol zijn, doordat de massa daarna volgt.
5. Maak een marketingplan
Het is belangrijk om vooraf een plan met gestelde doelen te hebben. Dit geeft je houvast en richting voor de 100 dagen waarin je project volgestort dient te worden. Acties die je hierin kunt opnemen zijn bijvoorbeeld wekelijks via de Sociale Media de stand van zaken te melden. Ook interessante feiten uit de branche zijn de moeite waard om het nut en noodzaak van je project onder de aandacht te brengen.
6. Een ‘bekende’ ambassadeur trekt meer media aandacht
Probeer in contact te komen met een bekende Nederlander die bij je project past. Een ‘bekende’ ambassadeur trekt meer media aandacht en kan je project helpen promoten.
7. Ga op zoek naar free publicity
Het is belangrijk om het project verder te verspreiden naast je eigen netwerk. Begin met het benaderen van de lokale pers. Zeker in combinatie met een goede (ludieke) marketingactie zijn zij bereid om het nieuws te plaatsen. Maar hiervoor een persbericht. Benader lokale kranten, landelijke media, blogs, en niet te vergeten de Social Media die passen bij jouw project.
8. Creëer betrokkenheid met de investeerders
De communicatie met je investeerders is belangrijk. Zij kunnen hun rol als investeerder tot ambassadeur maken en jouw project verder promoten. Hou hen op de hoogte over de voortgang van het project. Deel zowel successen als tegenslagen. Je investeerders zullen deze transparantie waarderen en zich betrokken voelen. Plaats deze bijvoorbeeld in je account onder reacties.
9. Verwijzing in autohandtekening e-mail
Vermeld je crowdfinancing project met een korte tekst in je autohandtekening van je email. Bijvoorbeeld. Ik ben op zoek naar (werk)kapitaal! Bekijk mijn project bij kapitaalopmaat.nl (hyperlink naar jouw project)
Peter-Paul van Dijk
Algemeen Directeur
peter-paul@kapitaalopmaat.nl
Marije Lutgendorff
Crowdfunding pitch schrijver
marije@kapitaalopmaat.nl
René den Hollander
Finance manager
rene@kapitaalopmaat.nl